Forschung

EU project on clinical decision-making

EU project on clinical decision-making

An adaptive curriculum for clinical reasoning for students and instructors is to be developed, implemented and disseminated in order to better prepare future doctors and to avoid mistakes.

Nur verfügbar in Englisch
Spiritual Care in Chronic Pain

Spiritual Care in Chronic Pain

Interdisciplinary Research for Interprofessional Practice in Medicine and Nursing.

Nur verfügbar in Englisch
Precision Medicine for FRONTLINERS

Precision Medicine for FRONTLINERS

Is a multi-support learning platform on Precision Medicine for the daily practice of frontline care professionals.

Nur verfügbar in Englisch
Communication is a key competence

Communication is a key competence

Communication with cancer patients and their families about approaching death: schaffolding conceptual and practical learning for health professionals

Nur verfügbar in Englisch
PhD regarding Continuing Professional Development conferences

PhD regarding Continuing Professional Development conferences

PhD thesis: ”Improving the outcome of conferences on Continuing Professional Development (CPD) for healthcare professionals”

Nur verfügbar in Englisch
DocCom.Deutsch:  Web-Basierte Lernmodule zum Kommunikationstraining

DocCom.Deutsch: Web-Basierte Lernmodule zum Kommunikationstraining

DocCom.Deutsch ist eine Serie medienunterstützter Online Module für die Aus-, Weiter- und Fortbildung in der Kommunikation im Gesundheitswesen. Daran beteiligt sind Ärztinnen und Ärzte sowie Fachpersonen aus der Schweiz, Deutschland und Österreich.

Self-Directed Learning (SDL) in Clinical Work-Life

Self-Directed Learning (SDL) in Clinical Work-Life

How can specialists be supported in highly individualized learning processes with the help of modern tools?

Leitlinie Multisource Feedback

Leitlinie Multisource Feedback

Einsatz von Multisource-Feedback in der ärztlichen Weiterbildung: Erstellung einer Leitlinie zur Implementierung.

Accompanying research to support the “Mistake of the Week”

Accompanying research to support the “Mistake of the Week”

Since Spring 2018, we have been supporting the project “Mistake of the Week” of the Medical Clinics of the Klinikum Konstanz (Chief Physician Prof. H.-J. Kabitz and Prof. M. Schuchmann) through accompanying research.

Nur verfügbar in Englisch
Fostering communication skills in health profession students

Fostering communication skills in health profession students

PhD Thesis about the effectiveness of worked examples and written reflections.

Nur verfügbar in Englisch
Measurement precision of written exams

Measurement precision of written exams

PhD work: The work examines the measurement precision at the cut-score of multiple choice exams and scoring algorithms for multiple true-false (MTF) questions.

Nur verfügbar in Englisch
Multisource feedback in postgraduate medical education

Multisource feedback in postgraduate medical education

PhD-project: Which factors influence multisource feedback in postgraduate medical education?

Nur verfügbar in Englisch
 Presentation format with the greatest learning effect

Presentation format with the greatest learning effect

A randomized field study shows which presentation format of patient-centered communication examples has the greatest learning effect for medical students.

Nur verfügbar in Englisch
Study trajectory analysis Human Medicine Bern

Study trajectory analysis Human Medicine Bern

Typical study trajectories are analyzed for the year groups 2010-2013, from the Matura [university-entrance level qualifications], via Numerus Clausus, to professional training examinations and the Federal Licensing Examinations.

Nur verfügbar in Englisch
Interprofessional Workplace-based Assessment in Diabetology

Interprofessional Workplace-based Assessment in Diabetology

A qualitative research study in medical education at the University Hospital of Bern.

Nur verfügbar in Englisch
Importance of sample sizes in multiple choice exams

Importance of sample sizes in multiple choice exams

The project examines the extent to which the psychometric properties and candidate performances in multiple choice exams depend on the sample sizes “items/candidates”.

Nur verfügbar in Englisch
Workplace-based assessment

Workplace-based assessment

PhD work: Mini-CEX and DOPS are two forms of workplace-based assessment which are used to support physicians’ learning in the workplace.

Nur verfügbar in Englisch
Assessment in Cardiopulmonary Resuscitation Training

Assessment in Cardiopulmonary Resuscitation Training

PhD regarding “Assessment in Cardiopulmonary Resuscitation Training”.

Nur verfügbar in Englisch
Neue Ansätze

Neue Ansätze

Das Projekt zeigt neue Ansätze auf, um sich Kommunikationskompetenzen in der universitären Medizinausbildung anzueignen.

Präsentationsform mit dem grössten Lerneffekt

Präsentationsform mit dem grössten Lerneffekt

Welche Präsentationsform patientenzentrierter Kommunikationsbeispiele den grössten Lerneffekt für Medizinstudierende hat, zeigt eine randomisierte Feldstudie.

Authentischere Patientenszenarien dank Hybridstationen

Authentischere Patientenszenarien dank Hybridstationen

Den Einsatz von Hybridstationen in der eidgenössischen Clinical Skills-Prüfung planen und pilotisieren.

Virtuelle Patienten zum Erlernen des klinischen Denkens

Virtuelle Patienten zum Erlernen des klinischen Denkens

Klinisches Denken ist zentral für nahezu alle Aufgaben eines praktizierenden Arztes.

Mehr